• Odwiedziło nas: 406063 osób
  • Do końca roku: 167 dni
  • Do wakacji: -25 dni
Wtorek, 2018-07-17
Imieniny:
Aleksego, Bogdana

Przedszkolna diagnoza

Jesteś tu: » Strona startowa » Przedszkolna diagnoza

Nauczyciele naszego przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego prowadzą systematyczną obserwację pedagogiczną, której celem jest poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji. W roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole nauczycielki przeprowadzą analizę gotowości dzieci do podjęcia nauki w szkole czyli diagnozę przedszkolną. Tą diagnozą zostają objęte wszystkie dzieci 6-letnie.




Celem diagnozy jest opracowanie systemu gromadzenia, analizy i przetwarzania informacji dotyczących rozwoju dzieci 6-letnich, który ma za zadanie pomóc:

    • Rodzicom w poznaniu stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

    • Nauczycielom przy opracowaniu programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka, który będzie realizowany w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej.

    • Pracownikom poradni psychologiczno-pedagogicznej, do której zostanie skierowane dziecko, w razie potrzeby pogłębionej diagnozy związanej ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 


Czym jest diagnoza?


              Według M. Nawrot: „Diagnoza pedagogiczna jest opisem i wyjaśnieniem sposobów rozpoznawania sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka, w tym zwłaszcza zmian, jakie w nim zachodzą pod wpływem oddziaływania pedagogicznego."
Diagnoza stanowi punkt wyjścia pracy nauczyciela, pozwoli na uchwycenie wielkości zmian dokonanych w dziecku i określenie, co dalej należy zrobić by wspierać jego rozwój.


Metody diagnozowania rozwoju dziecięcego:


Najpełniejsze informacje o dziecku można uzyskać:

    • obserwując zachowania w różnych sytuacjach: zabawy spontaniczne, manipulacyjne, ruchowe, kiedy dziecko jest nie skrępowane obecnością dorosłego;
    • obserwując działania dzieci z udziałem nauczyciela: reakcja na obecność dorosłego, stosunek do zadań, motywacja, zasób wiadomości, metody pracy dziecka;
    • analizując wytwory działalności dziecka: rysunki, konstrukcje, układanki, które informują o emocjach dziecka, pozycji w rodzinie, wiedzy o świecie, usprawnieniu motorycznym, charakterze, rozwoju intelektualnym;
    • analizując wypowiedzi dziecka, udzielanie pomocy innym, co jest źródłem informacji o rozwoju języka;

Gromadzenie danych i informacji do diagnozy uzupełniamy rozmową z rodzicami, wywiadem, testem.


Etapy diagnozy:

    1. Październik
      Przeprowadzenie obserwacji wstępnej
      Ustalenie kierunku pracy indywidualnej z dzieckiem
    1. Listopad
      Zapoznanie rodziców z wynikami wstępnej diagnozy
    1. Listopad/maj
      Realizacja działań edukacyjnych, praca indywidualna z dzieckiem zgodnie z wyznaczonym kierunkiem, współpraca ze specjalistami.
    1. Maj/czerwiec
      Diagnoza końcowa indywidualna i na poziomie grupy.  
      Przekazanie informacji rodzicom.

Rodzice będą systematycznie informowani o wynikach diagnozy, co pozwoli na ujednolicenie działań wspierających dziecko zarówno w domu jak i w przedszkolu.


Korzyści wynikające z przeprowadzonej diagnozy przedszkolnej:


Wyrównanie startu szkolnego

  • Rozpoznanie potrzeb i możliwości dziecka.

      • Rozpoznanie umiejętności społecznych m.in. relacji w grupie, radzenia sobie  z emocjami,  sytuacjami trudnymi i nowymi.

        • Indywidualizacja w doborze metod pracy

        • Zapewnienie potrzebnych doświadczeń edukacyjnych i społecznych.

    • Zapobieganie niepowodzeniom  szkolnym.

 

                                                                                        

„Równy start to udzielenie takiej pomocy
i stworzenie takich warunków,

by dziecko mogło w pełni wykorzystać swe dotychczasowe doświadczenie
w procesie nabywania nowych wiadomości i umiejętności.”

Prof. Anna Brzezińska

 

 

Opracowanie: szkolnastrona.pl