• Odwiedziło nas: 362107 osób
  • Do końca roku: 343 dni
  • Do wakacji: 151 dni
Poniedziałek, 2018-01-22
Imieniny:
Dominiki, Mateusza

Gimnastyka korekcyjna

Jesteś tu: » Strona startowa » Gimnastyka korekcyjna

 

GIMNASTYKA KOREKCYJNA rok szkolny 2017/2018

 

Jednym z podstawowych elementów wpływających na zdrowy i harmonijny rozwój dziecka jest prawidłowa postawa ciała.

 

Wiek przedszkolny uważany jest za okres krytyczny dla kształtowania postawy, ponieważ w okresie tym występują rożnego rodzaju nieprawidłowości postawy ciała, które rozwijają się i przekształcają w wady wymagające wielu starań w celu ich zahamowania lub usunięcia.

 

Najwięcej przypadków wad postawy zaczyna uwidaczniać się już około 5 roku życia, a najczęstszą wadą jest płaskostopie. Gimnastyka korekcyjna jest skierowana głównie do dzieci młodszych, często nie wymagających jeszcze postępowania rehabilitacyjnego, są to dzieci przedszkolne, u których wady postawy są wynikiem słabego umięśnienia lub nieprawidłowego nawyku utrzymania postawy ciała.

 

Podczas zajęć dzieci podnoszą ogólną sprawność fizyczną, rozwijają koordynację ruchową i usprawniają motorykę. Zajęcia

z gimnastyki korekcyjnej prowadzone są w formie kreatywnych zabaw ruchowych oraz ćwiczeń z wykorzystaniem przyborów i przyrządów (woreczki, szarfy, laski, piłki), jak również zawodów i gier sportowych. Poziom ćwiczeń dostosowywany jest do indywidualnych możliwości dzieci.

 

Celem zajęć z elementami gimnastyki korekcyjnej jest przede wszystkim:

  • wyrabianie u dziecka nawyku prawidłowej postawy ciała,
  • korekcja istniejących i przeciwdziałanie powstawaniu wad postawy,
  • wytwarzanie silnej i wytrzymałej stabilizacji mięśniowego- więzadłowej kręgosłupa,
  • rozciąganie mięśni nadmiernie napiętych i/lub przykurczonych,
  • wzmacnianie mięśni rozciągniętych i osłabionych,
  • wyrabianie odruchu prawidłowego ustawienie stóp i nawyku prawidłowego chodu
  • uaktywnienie układów: narządów ruchu, oddechowego i krążenia
  • wyrobienie nawyku prawidłowego wykonywania ćwiczeń oddechowych służących poprawie ruchomości i kształtu klatki piersiowej oraz poprawieniu wydolności oddechowej


Aby zapobiec wadom postawy należy:

  • ograniczyć siedzący tryb życia, zwiększyć ogólną aktywność ruchową z uwzględnieniem wzmacniania mięśni grzbietu i brzucha oraz dobór ćwiczeń mających na celu kształtowanie prawidłowych krzywizn kręgosłupa,
  • wyrobić nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała we wszystkich czynnościach życia,
  • dostosować sprzęty domowe do potrzeb i możliwości fizjologicznych kręgosłupa,


W odniesieniu do dzieci przedszkolnych (5-6 letnich) zapobiegając wadom postawy należy:

  • zabezpieczyć odpowiednią dawkę snu-około 9 h na dobę, dziecko powinno mieć własne łóżko z twardym, nie uginającym się materacem i małą poduszką, której grubość winna wypełnić przestrzeń zawartą między barkiem a uchem w pozycji leżącej na boku,
  • prowadzić ćwiczenia wraz z całą rodziną, najlepiej na świeżym powietrzu w charakterze biegów, podskoków oraz ćwiczenia w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała,
  • podczas pracy dziecka przy stoliku należy zwrócić uwagę na to, aby światło padało z lewej strony nie rażąc oczu, wysokość krzesła odpowiadała długości podudzi, wymodelowane oparcie podpierało odcinek lędźwiowo-piersiowy kręgosłupa tak, aby dziecko przy siedzeniu opierając się przedramionami o blat stołu miało wyprostowany kręgosłup i barki ustawione poziomo,
  • odżywianie powinno być pełnowartościowe wg ogólnie przyjętych zasad,
  • w przypadku nadwagi, która jest często przyczyną wad postawy należy zastosować dietę odchudzającą.

Opracowanie: szkolnastrona.pl